عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۰۰۷
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
حجت الاسلام رفیعی در جمع واعظان:
نشست مبلغان ایام محرم با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و برخی وعاظ سرشناس کشور در آستان امامزاده صالح (ع) برگزار شد.

عقیق: نشست مبلغان ایام محرم با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و برخی وعاظ سرشناس کشور در آستان امامزاده صالح (ع) برگزار شد.

باید عزاداری افراد را در مسیر تربیت درست قرار دهد

در این نشست برخی سخنرانان به صورت مجازی از دیگر شهرها سخن گفتند که یکی از آنها حجت‌الاسلام رفیعی بود. وی طی سخنانی با اشاره به اهداف عزاداری گفت: هدف از عزاداری در یک کلمه تربیت فرد باورمند است. عزاداری صرف نوحه و سینه‌زنی و این‌ها نیست. فراوان خانواده‌ها به ما مراجعه می‌کنند که جوانان ما هیأت می‌آیند، اما نماز نمی‌خوانند. عزاداری باید افراد را در مسیر تربیت درست قرار دهد.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که باید در برگزاری جلسات محرم نوآوری صورت گیرد. نوآوری در ارائه  مطالب، نوآوری در ارائه سبک‌های جدید مداحی، در محله‌ها برنامه‌ریزی کنید، موضوعات سخنان را از قبل اعلام کنید، این کار را می‌توانید در بنرهای اطلاع‌رسانی بیان کنید. این کار را انجام دهید تا مخاطب انتخاب کند به چه جلسه‌ای برود.

قاری و مداح و سخنران باید باهم هماهنگ باشند

رفیعی با اشاره به لزوم هماهنگی قاری و مداح و سخنران گفت: در جلسه عزاداری باید این عزیزان باهم هماهنگ باشند و در یک موضوع قاری قرآن بخواند و مداح و سخنران هم روضه بخوانند و سخن بگویند.

وی ایجاد بصیرت‌افزایی را موضوع دیگری عنوان کرد که باید وعاظ در دستور کار قرار دهند و گفت: به بصیرت و آگاهی دادن‌ها باید در محرم توجه شود. به هیأت‌ها گفته شود از خود جوانان موضوع بگیرند، مردم سوالات را بدهند و طبق خواست مردم سخن بگویند.

رفیعی در پایان برخی موضوعات مانند اصلاح اقتصادی، سیاسی و...، تحول امام حسینی، جلوه‌های مظلومیت امام حسین و امیدآفرینی را به وعاظ برای سخنرانی در محرم پیشنهاد داد.

متاسفانه امروز به روضه‌خوانی در منبر کمتر توجه می‌شود

در ادامه آیت الله علم الهدی به صورت مجازی گفت: ماه محرم فرصتی است که بتوانیم محبت اهل بیت را گسترش دهیم.

وی از کم‌توجهی وعاظ به روضه‌خوانی در منبر گلایه کرد و در این خصوص گفت: متاسفانه امروز به روضه‌خوانی در منبر کمتر توجه می‌شود و این توهین به مصائب اهل بیت است. زمانی محور سخن، ذکر مصیبت بود، اما امروز روضه‌خوانی در بین گویندگان جوان ضعیف شده، برخی مداحان هم می‌گویند منبری نباید روضه بخواند. وظیفه اصلی ما ذکر مصائب اهل بیت علیهم‌السلام است.

امسال، نهضت مقتل‌خوانی داریم

در ادامه حجت‌الاسلام مرتضی ادیب یزدی گفت: چندی پیش خدمت مبلغان بودیم و قرار شد امسال، سال نهضت مقتل‌خوانی باشد. خواندن مقتل یک فن است. عزیزان قبل از روضه مراجعه کنند و مقاتل را بخوانند و آماده کنند و دقت کنند. کسی که روضه خوب می‌خواند و مقتل می‌خواند در دل مردم جا می‌گیرد.

در ادامه حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی طی سخنانی با اشاره به اینکه جریان فعلی یارگیری دشمن در درون حکومت و جبهه مردمی است، گفت: آنها توسط رسانه‌های خارجی و شبکه‌های ماهواره‌ای درصد بالایی از نسل فعلی را در خدمت خود قرار می‌دهند.

سرمایه ما اسلام ناب است

وی ادامه داد: اینکه آقا می‌گویند جبهه دشمن را بشناسید، برای این است که کار خوب را از شما بگیرند. آنها در محضر شیطان قرار گرفته‌اند و ما با جریان نبرد ناهماهنگ طرف هستیم. امروز رسانه‌ها علیه انقلاب اسلامی میلیاردها تولید دارند و در مقابلش ما چه کرده‌ایم؟

خاموشی با بیان اینکه جریان رسانه‌ای در فضای معاصر ایفای نقش می‌کند و جنگ، جنگ نرم است، گفت: سرمایه ما اسلام ناب است، مثالش اربعین است که با این همه بایکوت خبری مردم بیش‌تر می‌روند.

باید کارهای خوب را با صدای بلند بگوییم

وی با بیان اینکه در ۱۹۰ شهر ایران اغتشاش صورت گرفت و بیش از ۳۰ سفارتخانه علیه ما جلسه گرفتند، گفت: حملات دشمن هنوز هم ادامه دارد و با رسانه‌هایش ما را نشانه گرفته است. بدانید بعد از محرم‌ و صفر حتماً باز هم به ما حمله می‌کنند.

خاموشی ادامه داد: باید کارهای خوب را با صدای بلند بگوییم. اینکه داعش را از بین بردیم، باید بگوییم که موشک‌هایپرسونیک داریم و... ما قدرت تولید داریم، ترانزیت قوی داریم، مسکن، معدن، دانش بنیان و ... باید این‌ها را بگوییم.

برگزاری ۸۰۰ هیأت شاخص در امامزادگان

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: به عنوان سازمان اوقاف ۸۰۰ تا هزار هیأت شاخص را دعوت کردیم که بیایند و خودشان جلسه برگزار و مدیریت کنند. الآن هم دعوت می‌کنیم زیرا تا دو هزار امامزاده آمادگی داریم. بهترین نقطه برای قرآن و عترت همین اماکن است. 

وی ادامه داد: بقاع متبرکه ظرفیت‌های بی‌نظیری دارد. هیچ نهادی این قدرت را ندارد و ما رسالت خود می‌دانیم که فضای کالبدی را در خدمت قرار دهیم. در فضای امامزاده‌ها دنبال این هستیم که فعالیت‌های اجتماعی رونق گیرد. تقاضای من این است که محوری‌ترین کارهای تبلیغی را به اینجا بیاورید.

بعد از محرم درباره هزینه‌کرد موقوفات مرتبط با امام حسین گزارش می‌دهیم

خاموشی با بیان اینکه اجرای نیت واقف برای ما مهم است، گفت: برای نیات امام حسینی داریم در زمینه‌های مختلفی چون هیأت‌ها، موکب‌ها، اربعین و... کار می‌کنیم و بعد از محرم‌ و صفر با عدد و رقم گزارش می‌دهیم. همچنین باید گزارشی هم در زمینه بهره‌وری موقوفات ارائه کنیم. البته در این راستا سامانه جامعی داریم و به صورت دقیق گزارش می‌دهیم.

وی در پایان گفت: تلاش ما احیای موقوفات و اجرای امینانه نیت واقفان است و از هنگامی که من در سازمان اوقاف مسئولیت گرفته‌ام، درآمد سازمان هفت برابر افزایش یافته است.

به جنبه آشتی کردن، توبه کردن و برگشتن در ماه محرم بسیار توجه کنیم

در ادامه شهاب مرادی با اشاره به اینکه روحانیون نباید فقط برای قشر مذهبی کار کنند، گفت: مخاطبان ما اقشار مختلف هستند، خدمت خانواده شهدا رفتم. مادر شهید گفت: بی‌حجاب‌ها را دعا نمی‌کنم، گفتم خواهش می‌کنم شما دعا کنید، زیرا به دعای شما نیاز دارند.

وی ادامه داد: در دهه محرم اقشار مختلف مردم پای منبر می‌آیند. حواستان باشد. باید کاری کنید این‌ها آشتی کنند، این‌ها بمانند. به جنبه آشتی کردن، توبه کردن و برگشتن بسیار توجه کنید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین